Vuoden laatutarina

Kilpailuaika on päättynyt.

Vuoden laatutarina on uusi kilpailu sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatioille. Siinä palkitaan paras laadun edistämiseen liittyvä teko, joka on vaikuttavalla tavalla parantanut esimerkiksi organisaation työtyytyväisyyttä tai asiakkaiden ja potilaiden hyvinvointia.

Kilpailun tavoitteena on palkita laadukasta työtä ja antaa näkyvyyttä käytännönläheisille kehitysprojekteille. Se kannustaa keksimään ja hyödyntämään uusia toimintatapoja sekä tarjoaa yhteisen foorumin laatutyölle ja toiminnan kehittämisestä innostuneille. Palkinnon suuruus on 10 000 euroa, ja se luovutetaan voittajalle syyskuussa 2018.

Kilpailun taustaa

Labquality Oy haluaa luoda foorumin arjen laatutyölle aikana, jolloin suuri osa keskustelusta on kohdistunut lainsäädännön ja rakenteiden uudistamiseen. Sosiaali- ja terveyspalveluita kehitetään kuitenkin päivittäin arjen kohtaamisissa, mikä harvoin saa sille ansaittua näkyvyyttä. Vuoden laatutarina -kilpailun tarkoitus onkin nostaa esiin juuri näitä arjen sankareita.

Osallistuminen

Kilpailuaika on päättynyt. Saimme paljon hienoja laatutarinoita mukaan kilpailuun. Prosessi etenee nyt finalistien valinnalla, joista tiedotetaan kesäkuussa. Olemme yhteydessä finalisteihin ennen julkistusta. Onnea matkaan!

Palkintoraati

Palkintoraatiin on nimetty viisi sosiaali- ja terveydenhuollon huippuvaikuttajaa:
Harri Aho, kehitysjohtaja, LähiTapiola
Satu Helin, johtaja, Rauman sosiaali- ja terveystoimiala
Aki Lindén, toimitusjohtaja, HUS
Kati Myllymäki, toiminnanjohtaja, Suomen Lääkäriliitto
Juha Tuominen, johtava ylilääkäri, Terveystalo Oy

Palkintoraati valitsee voittajan viiden finalistin joukosta kesäkuussa. Kilpailun suojelijana toimii ministeri, pitkäaikainen kansanedustaja ja kansainvälinen ihmisoikeustaistelija Elisabeth Rehn, joka myös palkitsee kilpailun voittajan Terveys ja Talouspäivien 90-vuotisjuhlallisuuksissa 24.8.2018. Lue lisää uutisesta.

Kilpailun kriteerit

Laatutarinat pisteytetään alla olevien kriteerien perusteella:

  • Tuore idea
  • Tukee muutosta
  • Tavoitteellinen ja mitattavissa
  • Tukee perustellusti hyvinvoinnin lisääntymistä
  • Tulokset hyödynnettävissä muuallakin

Tällä toiminnalla parannettiin potilasturvallisuutta ja asiakastyytyväisyyttä strategian mukaisesti.

Ote kilpailutarinasta 1

Vanhassa mallissa ei ollut mukana lääkäriä - nyt lääkäri vastaa omaisille heti.

Ote kilpailutarinasta 2

Tämän toimintatavan avulla asiakkaan sosiaalinen ympäristö laajeni.

Ote kilpailutarinasta 3

Pin It on Pinterest

Jaa sivu